Je auto tijdig laten onderhouden, kan je geld doen besparen en kan je zelfs geld opleveren. Lees verder voor de tips! Voor veel mensen is de auto een van de meest waardevolle bezittingen. Goed onderhoud kan de levensduur enorm verlengen. Toch komt het voor dat mensen weinig tot geen onderhoud doen.
Veel auto’s hebben al ingebouwd dat er op het dashboard een melding komt als het tijd is voor onderhoud. Maar zelfs dat wordt nog wel eens genegeerd. Onverstandig, want om een auto langer en efficiënter te laten rijden, is onderhoud essentieel en kan zelfs geld doen besparen. In dit artikel krijg je tips om langer en voordeliger met je auto te rijden én meer geld ervoor te krijgen bij verkoop.
Remmen tijdig vervangen
Versleten remblokken kunnen schade aanbrengen op de remschijven. Remmen zijn uiteraard een slijtend onderdeel. Wanneer je remt, slijten je remblokken en remschijven. Na ongeveer 4 jaar of 60.000 kilometer gereden te hebben, moeten ze vaak vervangen worden.
Afbeelding van remblokken van besteonderdelen.nl
Wanneer je de prijzen ziet van remblokken, dan is het de kosten niet waard om vervanging uit te stellen. Zeker als je bedenkt dat remschijven ongeveer 2x zo lang mee kunnen gaan dan de remblokken. Je wilt schade aan een remschijf voorkomen, omdat de remschijven op dezelfde as dan gelijktijdig vervangen moeten worden. Kortom, een stuk duurdere klus dan alleen de remblokjes vervangen.
APK, een periodieke inspectie
Bij de APK vindt een regelmatige inspectie van het remsysteem plaats. De APK keurmeester zal je laten weten wanneer je remblokken moet vervangen. Naast de remmen, wordt bij de APK de auto op nog veel meer punten gecontroleerd. Een APK staat echter niet gelijk aan een kleine of grote beurt. Wanneer we de remmen weer als voorbeeld nemen, de APK is een minimale eis om veilig de weg op te mogen. Het kan dus zijn dat voor de APK je remmen voldoende zijn, maar dat de garagist toch zal adviseren de remblokken te vervangen. Het is immers afhankelijk van hoeveel je rijdt of je de volgende APK ermee haalt.
Grote en kleine beurt
Het is eenieder aan te raden om een grote of kleine beurt uit te laten voeren. De frequentie hangt af van hoeveel kilometer je per jaar rijdt, maar ook de levensduur van materialen. Wanneer je de auto bij dezelfde garage in onderhoud laat, kunnen zij bijhouden wanneer welke beurt nodig is. Bij een grote beurt worden meer slijtende onderdelen vervangen dan bij een kleine beurt, en de inspectie is uitgebreider. De inspectie en werkzaamheden zijn ook voor zaken die voor de APK niet gecontroleerd worden. Met name olie verversen, oliefilter vervangen, en bougies vervangen is belangrijk voor de levensduur van de motor. Voor een aangenaam binnenklimaat, is het goed dat de interieurfilters vervangen worden.
Banden en uitlijning
Banden wisselen valt buiten de werkzaamheden van de grote beurt. Vervangen is nodig bij een te lage profieldiepte, bij schade of bij ouderdom. Banden ouder dan 10 jaar na productiedatum moeten uit veiligheidsoverwegingen altijd vervangen worden. De profieldiepte is weer een mooi voorbeeld van minimale eis APK en verstandige keus. De minimale eis voor de APK is 1,6 mm. Garages zullen echter vaak bij 2 mm al aanraden om de banden te vervangen. Dit is niet om je snel geld afhandig te maken, maar slipgevaar treedt simpelweg eerder op met een lage profieldiepte. Water kan minder makkelijk onder de band wegkomen door een te lage profieldiepte. Weinig profiel zorgt ervoor dat winterbanden minder grip op gladde ondergronden hebben. Schade rijden zal je al snel meer kosten dan die paar maanden eerder de banden vervangen.
Onderhoudsboekje
Tot slot, controleer of de garage het onderhoud en reparaties netjes in je onderhoudsboekje noteert. Altijd tijdig uitgevoerd onderhoud kan bij verkoop van je auto een betere prijs opleveren!