Het wordt pas echt kerstfeest als Con Amore haar jaarlijkse kerstconcert heeft gezongen…en afgelopen zondag was het zover. Met begeleidingen van pianist/organist Bert Bootsma en leden van het Harderwijks Strijkorkest -en dit keer samen met het Christelijk Mannenkoor uit Vriezenveen- brachten ze het toegestroomde publiek in de Heilig Hart kerk van Lemelerveld weer geheel in de juiste sferen.
Na zoveel jaar weet dit koor precies hoe ze de avond zo aantrekkelijk mogelijk kunnen maken. Mede dankzij de professionele leiding van dirigent Wim van Lenthe is het een genot om naar de sfeervolle en veelzijdige liederen te luisteren. Al bij de eerst inzet van het koor in het Kyrie, na een mooie orkest-inleiding, had ik al kippenvel…zo mooi meerstemmig neergezet werd dat. Ook al meteen een mini sopraansolo in het lied, fraai gezongen door koorlid Yvonne Boerdam. De lage bas- en de hoge sopraannoten gaven het lied een grote omvang en vormden een fraai contrast.
Dat Wim van Lenthe een begaafd dirigent is, wisten we al maar hij kan ook heel goed arrangeren (zowel voor koor als voor orkest) vertelde koorlid Johan Neppelenbroek ons in een van zijn aankondigingen. The Bell Carol was dan ook prachtig en leuk om naar te luisteren. Daarentegen klonken de twee delen uit de Kleine Orgel Messe van Haydn ietwat rommelig, en er werd hier en daar niet helemaal op de graad geïntoneerd door het orkest. Wel weer prachtig was het tekstgedeelte dona nobis pacem, met die fugatische inzetten, zo mooi geschreven door Haydn en prima uitgevoerd!
Het publiek mocht ook een steentje bijdragen aan de avond. Tijdens de twee samenzangliederen wisselden de koren van plek.
Het mannenkoor uit Vriezenveen (ook olv Wim van Lenthe) zong een aantal prachtige liederen waarvan voor mijzelf het -op een heel bijzondere manier gearrangeerde- lied Go tell it on the Mountain het hoogtepunt vormde. Hier vielen weer goed de bijzondere kwaliteiten op van de pianist Bert Bootsma, die dit nummer mooi swingend ondersteunde.
Bij een mannenkoor is het soms voor de toehoorder moeilijk te horen waar in het koor de melodie zich bevindt (in een gemengd koor zijn het vaak de sopranen die er sowieso al aardig bovenuit klinken) en in de refreinen van dit nummer had wat mij betreft de stemgroep met de melodie iets meer naar voren mogen komen, maar het lied werd verder echt prachtig neergezet en was een genot om naar te luisteren.
De kerstmedley was ook bijzonder: daar werden 3 bekende kerstliedjes na elkaar maar ook door elkaar heen gezongen, heel leuk om te horen, en door een hele knappe arrangeur van prachtige harmonieën voorzien.
Na de tweede samenzang nam Con Amore het weer over en nu kwam het koor echt op stoom! Schitterende nummers, zoals Sing we now of Christmas (in Dorische toonsoort… niet makkelijk te treffen voor een koor!) Het hoogtepunt van de avond vond ik persoonlijk het nummer This Holy Christmas Night, vooral omdat het koor hier een zeer mooie en volle klank presenteerde, vooral in de refreinen. De lage strijkers klonken hier echt schitterend!
In het Weihnachts Wiegenlied liet Con Amore ook goed horen hoe zij met dynamiek kunnen spelen, zo fraai die afwisseling van hard en zacht, en die lange solo’s door eerst de mannengroep en daarna de vrouwen was echt prachtig, en natuurlijk doen de bekende schitterende (Engelse) harmonieën van John Rutter ook een duit in het zakje!
Yvonne had in het Benedictus van Haydn ook nog een wat langere solo, en ze werd afgewisseld door een mooie orgelpartij van Bert Bootsma. Het gedeelte waar de sopraan echt de hoogte in moest was bijzonder gevoelig en goed getroffen!
Al met al was het een heerlijk concert waar het publiek echt van heeft genoten, dus petje af voor beide koren en voor het vele werk dat hieraan vooraf is gegaan!
Tekst: Marion Mulders
Foto’s: Hans Heerink