Onderzoek naar beleving Snelfietsroute Dalfsen (Hessenweg) naar Zwolle levert inzichten en verbeterpunten op 

Gemeente Dalfsen vernieuwde de afgelopen jaren fasegewijs delen van de Snelfietsroute F340 in haar gemeente. Van gebruikers op een deel van deze fietsroute (Hessenweg), wilde de gemeente graag hun beleving horen om te zien wat er nog kan verbeteren. In de periode van 27 november tot en met 8 december 2023 werd een onderzoek gedaan. De resultaten van dit onderzoek bieden meer inzicht in bijvoorbeeld het gevoel van veiligheid. Ook werden verbeteringen genoemd als duidelijkere routebewijzering, belijning op en meer verlichting langs de route. Hiermee gaat de gemeente dit jaar aan de slag.

Wethouder Ramerman van verkeer: ‘Het doel van de aanleg van de Snelfietsroute is de veiligheid en het comfort voor de fietsers te verbeteren, waardoor de fiets een aantrekkelijker alternatief wordt voor de auto en meer mensen (vaker) gaan fietsen. Door onderzoek hiernaar te doen, krijgen we hier meer beeld bij en kunnen we verbeteren of beleid aanpassen.’

 Resultaten

Uit het onderzoek komen een aantal opmerkelijke bevindingen (zie rapportage op www.dalfsen.nl/resultatensnelfietsroute). Zo zijn fietsers die meestal langs de Hessenweg fietsen over het algemeen jonger (12-17 jaar) dan de fietsers die de route langs de stuw nemen (55-63 jaar). Wat verder opvalt is dat de fietsers die meestal over de Snelfietsroute langs de Hessenweg fietsen vooral naar het voortgezet onderwijs op weg zijn. De fietsers die meestal over de stuw/dijk fietsen hebben hun bestemming vaker in het centrum van Zwolle en richting Berkum/Oosterenk/Ziekenhuis in Zwolle. De fietsers die meestal langs de Hessenweg fietsen, fietsen meestal ook in het donker. Het grootste deel hiervan vindt de Snelfietsroute Hessenweg onvoldoende verlicht en geeft aan vaker te gaan fietsen wanneer deze route beter verlicht is. 86% van degenen die de Snelfietsroute onvoldoende verlicht vinden zouden deze route vaker gaan gebruiken wanneer deze beter verlicht is. Er is een verschil te zien tussen de sociale veiligheid ofwel het gevoel van veiligheid, tussen mannelijke en vrouwelijke fietsers die meestal over de Snelfietsroute Hessenweg fietsen. Naast dit onderzoek, telde het verkeersbureau in dezelfde periode ook het aantal weggebruikers. Zo kan er na vervolgonderzoek een vergelijk worden gemaakt tussen het gebruik van de fietsroute voor het aanbrengen van verbeteringen en erna.

Verbeteringen

Bewegwijzering en belijning (sep 2024)

De fietsers noemden een aantal verbeteringen. Zo is bewegwijzering een aandachtspunt. Samen met gemeente Zwolle is Dalfsen bezig met het opstellen van een plan voor de bewegwijzering. Ook werd de belijning en herkenbaarheid als verbeterpunt aangemerkt. Dat pakt de gemeente aan door op het fietspad langs de oude weg belijning aan te brengen. Daarnaast wordt voor de herkenbaarheid op de gehele route logo’s van de Snelfietsroute F340 aangebracht. Het aanbrengen van de belijning en de logo’s worden in september opgepakt.

Verlichting (najaar 2024)

Verder gaven gebruikers aan dat de verlichting ook een aandachtspunt is. Dat sluit goed aan bij het voornemen van de gemeente om dynamische verlichting te plaatsen als verlichtingspilot.

Dynamische verlichting zijn lantaarnpalen die langzaam aan- en weer uitgaan als er een fietser of scooter langsrijdt. Het onderzoek was daarom tevens de nulmeting voorafgaand aan het plaatsen van deze ‘dynamische verlichting’.

 Wethouder Ramerman: ‘Dit is de eerste keer in onze gemeente dat we dynamische verlichting langs de weg plaatsen. Het is een pilot waarin we kijken of deze verlichting bijdraagt aan het gevoel van veiligheid van de fietsers. We zijn benieuwd of door de aanleg ervan meer fietsers gebruik gaan maken van deze route.’

De gemeente Zwolle zal aansluitend op het Dalfser deel van de fietsroute, ook dynamische verlichting aanbrengen (vanaf de gemeentegrens tot waar al lantaarnpalen aanwezig zijn).  Aannemer Van Gelder en netwerkbeheerder Enexis starten in het najaar met de werkzaamheden. Van Gelder zal bij aanvang en tijdens hun werkzaamheden bewoners en weggebruikers tijdig informeren. De verwachting is dat er weinig overlast zal zijn.

Belevingsonderzoek  

Het onderzoek naar de beleving van de Snelfietsroute is gedaan door BonoTraffics (verkeerskundig adviesbureau). Er is een enquête gehouden onder de gebruikers van de Snelfietsroute, gebruikers van andere fietsroutes richting Zwolle, aanwonenden en andere betrokkenen. De enquête stond open van 27 november t/m 8 december 2023. Eind november is door ‘het verbeterteam‘ fysiek aandacht gevraagd aan de weggebruikers, door het uitdelen van een fietslampje en de uitnodiging de enquête in te vullen. Verder plaatste gemeente Dalfsen de enquête op diverse online platforms en op de gemeentepagina Kernpunten in de Marskramer.
In de enquête zijn 20 vragen gesteld. In het begin van de vragenlijst gingen de vragen over de leeftijd van de respondent, hoe deze betrokken is, hoe vaak deze fietst etc. Later werden een aantal vragen gesteld over wat men van de fietsroute langs de Hessenweg vindt en hoe ze deze beoordelen in de vorm van cijfers. Vervolgens werden een aantal vragen gesteld over verlichting. Tot slot kon men in de vorm van een aantal open vragen invullen wat er nog kan worden verbeterd aan de route. Op deze manier is een algemeen beeld van de respondenten en hun mening over de fietsroute langs de Hessenweg gevormd. De rapportage van het onderzoek is vindbaar via de site van de gemeente op www.dalfsen.nl/resultatensnelfietsroute.

Vervolg

Om te bekijken hoe de beleving van de route is voor de weggebruikers nadat alle verbeteringen zijn doorgevoerd, wordt er nogmaals een enquête gehouden (1.0 meting). In dat onderzoek worden in hoofdlijn dezelfde vragen gesteld als tijdens de eerste enquête. Zo wordt inzicht verkregen of de aanleg van de belijnen of bijvoorbeeld de dynamische verlichting iets toevoegt aan het gevoel van veiligheid en comfort. Ook zal het aantal weggebruikers weer worden geteld om ook op die manier inzicht te krijgen in het gebruik van de route.

Deel dit: