Saam Welzijn waarschuwt voor “spoofing”.

Heeft u al eens over spoofing gehoord? Oplichters worden steeds slimmer. Ze verzinnen steeds weer nieuwe manieren om mensen op te lichten.

Hoe gaat een oplichter te werk bij spoofing?
De oplichter kan zich telefonisch voordoen als iemand van uw bank. Het telefoonnummer manipuleert hij, waardoor ook daadwerkelijk het telefoonnummer van de bank op uw tele-foon verschijnt.
De oplichter zegt dat er wat mis is met uw betaalrekening of bankaccount en vraagt u om geld over te maken naar een zogenaamde kluisrekening of veilige rekening. Ook kan de oplichter vragen om privé-gegevens of inloggegevens.

Wat kunt u zelf doen?
Let op: Banken vragen nooit om geld over te maken naar een andere rekening.
Let op: Banken vragen nooit om persoonlijke gegevens.
Daarom: Verbreek de verbinding als u het niet vertrouwt.
Zoek zelf het telefoonnummer op van de instantie of bank en doe navraag.

Voor meer informatie over spoofing en andere soorten van oplichting kijkt u op www.maakhetzeniettemakkelijk.nl

Deel dit:

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *